Взірцеві приклади надання публічних послуг: фаворити ООН у 2015 році

Щороку ООН відзначає успішні ініціативи у сфері надання публічних послуг, нагороджуючи засновників кращих проектів премією Public Service Award. Влітку 2015 року церемонія нагородження відбулася в місті Медельїн (Колумбія). Вирішила з’ясувати, які практичні рішення стали переможцями конкурсу, та визначити, який корисний досвід вони демонструють.

mark-804938_1280

Публічні послуги (public services) – це всі послуги, що надаються публічним (державним та самоврядним) сектором або іншими суб’єктами за зверненням громадян.

Приклади публічних послуг: оформлення соціальної допомоги, реєстрація бізнесу, отримання цифрового підпису, ін.

Проект “Huduma Kenya programme” (Кенія) – один з переможців у номінації “Покращення у наданні публічних послуг”

Huduma Kenya programme – проект, спрямований на забезпечення належних умов для отримання публічних послуг в Кенії.

Відкривши головну сторінку офіційного веб-сайту проекту, одразу ж звернула увагу на лозунги про важливість врахування потреб громадян під час розробки публічних послуг (user-centered design). Реалізацію цього правила кенійці забезпечують завдяки стратегії багатоканальності (multi-channel service delivery strategy) – комплексному, одночасному розвитку найбільш зручних для населення способів отримання публічних послуг. На даний час зусилля ініціаторів проекту зосереджені на електронних послугах та створенні центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) під назвою “Huduma Centres”.

Мені дуже сподобались спільноти Huduma Centres у Facebook. Кенійцям повідомляють про нові адміністративні послуги, і в цих меседжах відчувається турбота про громадян. Переглядаючи новини на  Facebook-сторінці одного з центрів, зупинила свій погляд на фразі “Все, що нам потрібно, – подарувати Вам посмішку” (“All we want is to put smile on someone’s face”). Таке щире прагнення покращити життя громадян, напевно, було відзначене ООН, тому проект отримав перемогу.

Проект “Irekia” (Іспанія) – переможець у номінації “Розвиток інноваційних механізмів участі громадян у процесі прийняття політичних рішень”.

Проект “Irekia” має на меті розвиток відкритого уряду в країні на основі принципів прозорості, участі та співпраці. Проаналізувавши  інформацію на сторінці “About”, виокремила декілька особливостей даної ініціативи. По-перше, це своєрідне сприйняття функцій соціальних мереж: вони розглядаються не лише як засіб комунікації, але й в якості джерела цінної інформації щодо суспільних настроїв та ідей для розвитку держави. По-друге, належна увага приділяється питанням ліцензування інформації. Дані з веб-сайту Irekia дозволяють використовувати зацікавленим особам в комерційних цілях на підставі ліцензії CreativeCommonsBy. По-третє, ініціатори проекту вже на сторінці “About” намагаються продемонструвати дотримання принципів роботи – надають посилання на відкритий код власного веб-ресурсу (source code) і на портал відкритих даних.

У номінації “Дотримання загальнодержавного підходу (whole-of-government approach) в інформаційну добу” є декілька переможців:

WorkRight Initiative – загальнодержавна програма Сінгапуру, яка спрямована на те, щоб роботодавці та працівники знали законодавчо закріплені права та обов’язки у сфері трудового права.

e-Business Register – електронний сервіс, що дозволяє зареєструвати бізнес в Естонії як естонцям, так і зарубіжним громадянам.

National Validation Gateaway – каталог електронних сервісів, які спрощують процедури використання emiratesID card – засобу електронної автентифікації в ОАЕ. Серед послуг є розшифрування інформації, що зберігається на карті, підписання документів у pdf форматі, біометрична автентифікація, ін.

Sistema Nacional de Información (SNI) – проект для менеджменту публічної інформації в Еквадорі: дозволяє шукати публічну інформацію, яка гарно категоризована, а також форматувати її відповідно до персональних потреб.

У номінації “Дотримання гендерної рівності у наданні публічних послуг” перемогу (перше місце) отримали два проекти.

Fighting Violence against Women: Making Seoul a Safer City for Women – корейський проект для забезпечення захисту жінок у Сеулі від жорстокості. Ініціатори проекту вважають, що превентивний підхід (preventive approach) у вирішенні даної проблеми буде більш ефективним ніж традиційний, постчасовий підхід (aftermath-focused approach). Перший акцентує увагу на посиленні захисту жінок та зміцненні їх прав, а другий – на подіях, які відбуваються після злочинів, – визначенні й покаранні злочинців, що не покращує рівень безпеки жінок.

Implantación de la Ley Vasca para la Igualdad de Mujeres y Hombres – проект в Іспанії, спрямований на законодавче закріплення принципу рівності між чоловіками та жінками.

У результаті аналізу проектів-переможців, зробила наступні висновки:

  • публічні послуги мають розроблятись та надаватись з урахуванням потреб громадян (приклад Кенії);
  • потрібно шукати та застосовувати на практиці інноваційні шляхи надання публічних послуг (приклад Іспанії);
  • під час надання публічних послуг бажано орієнтуватись на загальнодержавний підхід (whole-of-government approach);
  • публічні послуги повинні надаватись з урахуванням принципу гендерної рівності.

Залишити коментар